تبلیغات
 آموزش کسب و کار اینترنتی
لینک های وب

بازاریابی ویروسی در راستای کسب و کار اینترنتی (آموزش کسب و کار اینترنتی)





تعریف بازاریابی ویروسی

ارتباط کلمه ویروس با بازاریابی چیست؟ بازاریابی ویروسی هرگونه استراتژی که افراد را تشویق به انتقال یک پیام بازاریابی به دیگران کند را توصیف می کند، که باعث ایجاد توان بالقوه برای رشد نمایی در تاثیر و انتقال پیام می شود. همانند ویروس، چنین استراتژی هایی از تکثیر سریع و انفجار پیام برای هزاران و حتی میلیون ها نفر سود می برند.

 

اجزایی هستند که شما باید آنها را در استراتژی بازاریابی ویروسی خود قرار دهید. یک استراتژی بازاریابی ویروسی نیاز ندارد که تمامی موارد زیر را شامل شود، هر تعداد بیشتری از این موارد را که پوشش دهد احتمال موفقیت و کسب نتیجه مطلوب برای آن بیشتر است. این موارد عبارتند از:

·       بخشیدن و دادن محصولات و خدمات با ارزش بجای فروختن آنها

·       فراهم آوردن امکان انتقال بدون زحمت آنها به دیگران

·       گسترش یافتن ساده از حجم کم به زیاد

·       تغییر دادن رفتارها و موارد انگیزشی معمول

·       استفاده از شبکه های ارتباطی موجود

·        سود بردن از منابع دیگران


  ·  بخشیدن و دادن محصولات و خدمات با ارزش بجای فروختن آنها

واژه رایگان با ارزش ترین کلمه در دایره لغات یک بازاریاب می باشد. اغلب برنامه های بازاریابی ویروسی کالا یا خدماتی را برای جلب توجه نسبت به مورد دیگر به رایگان ارائه می دهند. خدمات ایمیل رایگان، اطلاعات رایگان، نرم افزارهای رایگان که کار فوق العاده ای را برای شما انجام می دهند ولی نه به آن میزانی که شما می توانید در نسخه اصلی و غیر رایگان آن نرم افزار داشته باشید. قانون دوم ویلسون در بازاریابی اینترنتی قانون دادن و فروختن است. “ارزان” یا “گران” ممکن است موجی از علاقه را ایجاد کند، اما رایگان همان موج را بسیار سریعتر ایجاد می کند.آنها ممکن است امروز و فردا سود نکنند، اما اگر بتوانند انبوهی از توجه و علاقه را از چیزی رایگان جلب کنند، می دانند که بزودی و برای سراسر باقی عمرشان سود خواهند برد. 


·      فراهم آوردن امکان انتقال بدون زحمت آنها به دیگران

پرستاران در فصل آنفولانزا نصایح حکیمانه ای را ارائه می دهند: از افرادی که سرفه می کنند دوری کنید، چندین بار دستان خود را بشوئید و به دهان، بینی و چشمان خود دست نزنید. ویروس ها فقط زمانی به سادگی گسترش می یابند که انتقال آنها ساده باشد. رسانه ای که پیام شما را جابجا می کند باید به راحتی جابجا پذیری داشته باشد و تکثیر پذیر باشد، مانند: ایمیل، وبسایت، دانلود نرم افزار و … . بازاریابی ویروسی بخوبی در بستر اینترنت عمل می کند چرا که ارتباطات در لحظه سریع و ارزان است. شکل و فرم دیجیتالی، کپی و تکثیر شدن آن را ساده می کند. از نقطه نظر بازاریابی شما باید پیام بازاریابی خود را بصورت ساده طراحی کنید تا بتواند براحتی و بدون کم شدن سرعت انتقال یابد. هر چه کوتاه تر باشد بهتر است. 


·   گسترش یافتن ساده از حجم کم به زیاد

برای اینکه همانند یک آتش خروشان بسرعت منتقل شود، روش انتقال باید ویژگی بسرعت مقایس پذیری از کم به زیاد داشته باشد. نقطه ضعف مدل هات میل این بود که انتقال یک ایمیل رایگان نیاز به سرور خودش برای این انتقال پیام داشت. اگر این استراتژی بسیار موفق می بود، یا باید تعداد این سرورها بسیار سریع رشد می کرد یا اینکه این رشد سریع باعث از کار افتادن سرورها و در نهایت نابودی آنها می شد. اگر گسترش ویروس بگونه ای باشد که فقط باعث فلج شدن و از بین رفتن خود میزبان شود، در حقیقت چیزی حاصل نشده است

شما برای زنده ماندن باید همگام با ویروس خودتان رشد کنید.


    ·  تغییر دادن رفتارها و موارد انگیزشی معمول

حرص و طمع باعث حرکت انسان می شود، و به همین ترتیب اشتیاق برای معروف شدن، دوست داشته شدن و درک شدن توسط دیگران هم به نوعی باعث حرکت و تغییر انسان می شود. نتیجه شوق زیاد برای ارتباط باعث ایجاد میلیون ها وبسایت و میلیارد ها پیام های ایمیل می شود. یک استراتژی بازاریابی طراحی کنید که یک انگیزه طبیعی ایجاد کند و رفتارهایی را برای انتقال آن، و شما در نهایت برنده خواهید بود.

     ·    استفاده از شبکه های ارتباطی موجود

متخصصین علوم اجتماعی می گویند که هر فرد در بین دوستان، اقوام و همکاران خود شبکه ای از افراد بین ۸ تا ۱۲ نفر را دارد. اگر بخواهیم شبکه ای گسترده تر از این موارد را درنظر بگیریم ممکن است شامل ده ها، صدها و یا هزاران نفر هم بشود که البته بستگی به جایگاه فرد در محیط کار و جامعه دارد.بازاریابان شبکه ای از مدتهای پیش ارزش و قدرت این شبکه ها را چه در شبکه های بسیار قوی و چه در شبکه های قدری کوچتر و ضعیفتر درک کرده اند. افراد در محیط اینترنت هم روابطی را برای خود شکل می دهند. آنها در این ارتباطات به جمع آوری آدرس ایمیل و آدرس وبسایتهای مورد علاقه خود می پردازند. برنامه های وابسته به این شبکه ها از آنها سود می برند.


 ·   سود بردن از منابع دیگران

برنامه های وابسته به شبکه های اجتماعی، به عنوان مثال، پیام یا آدرس وبسایت خود را بر روی وبسایتهای دیگران قرار می دهند. نویسندگانی که مقالاتی را بصورت رایگان منتشر می کنند از صاحبان وبسایت ها می خواهند تا مطالب آنها را بصورت رایگان بر روی سایت خود قرار دهند. یک خروجی خبری می تواند توسط صدها نشریه یا گاهنامه مختلف انتخاب و مبنای یک مقاله را تشکیل دهد که ممکن است توسط صدها و یا هزاران نفر دیگر خوانده شود. 

منبع:فرشید رمضانی




طبقه بندی: آموزش کسب و کار اینترنتی،  کسب و کار اینترنتی،  بهینه سازی سایت،  بازاریابی،  سئو، 
برچسب ها: بازاریابی ویروسی، تبلیغات، بازاریابی، شبکه های اجتماعی،  

تاریخ : جمعه 31 اردیبهشت 1395 | 18:01 | نویسنده : leila khosravian | نظرات

  • paper | پارس خودرو | مای بی اف